„Neustále hľadám, objavujem a inovujem svoje vyučovacie metódy tak, aby boli moji žiaci vo svojom školskom prostredí prirodzení. Aby zábavnou, nenásilnou formou prijímali nové vedomosti, objavovali, skúmali a hľadali spoločné riešenia“, sú slová zástupkyne PhDr. Jany Mašlonkovej na Súkromnej spojenej škole, Biela voda v Kežmarku. Tá, je jednou z 30 nominovaných v celoštátnej ankete Učiteľ Slovenska 2020, jedinou z nášho regiónu!

Na spomínanej škole učí etickú výchovu a odborný predmet: odevníctvo a má na škole na starosti i cezhraničné aktivity školy. Neustále hľadá nové a inovatívne riešenia, ktoré by boli prospešné pre samotné vyučovanie.

 

Vzdelávanie má silu znižovať chudobu, predsudky i konflikty. Nedostatok vzdelania je totiž hlavným faktorom mnohých sociálnych, politických, environmentálnych, hospodárskych a zdravotných problémov, ktorým čelí dnešný svet.

Aj na Slovensku je snaha zvýšiť prestíž učiteľského povolania a motivovať súčasných a budúcich učiteľov k výkonu ich profesie.

V rámci iniciatívy CEEV Živica a Komenského inštitútu chcú nájsť a oceniť inšpiratívnych učiteľov základných a stredných škôl na Slovensku. Inšpiráciou im bola medzinárodná cena Global Teacher Prize a po vzore mnohých ďalších krajín sa rozhodli vytvoriť projekt na národnej úrovni – Global Teacher Prize Slovensko v podobe ocenenia Učiteľ Slovenska.

Učitelia sa venujú jednému z najdôležitejších poslaní na svete. Kto mení svet a kde začína zmena? Každý učiteľ, ktorý je odovzdaný svojej práci a nevzdáva to ani napriek nastaveniu súčasného systému by nemal váhať o tom, či sa prihlási. Nehľadáme superhrdinov, ale učiteľských nadšencov.

 

Cena Učiteľ Slovenska nie je postavená na princípe súperenia a súťaženia, hoci si štatút súťaže musí z hľadiska medzinárodných pravidiel držať. Účasťou získavate učiteľov – priateľov nastavených na rovnakej vlne ako ste vy sami. Naším cieľom je prepájanie aktívnych pedagógov z celého Slovenska a informovanie verejnosti o úžasných veciach, ktoré robia.

Zmena stereotypného pohľadu na prácu učiteľov a prinavrátenie váženosti tejto profesii patria medzi naše dlhodobé priority. Nezaoberáme sa otázkou, kto je najlepší, ale kto to robí dobre a dosahuje patričné výsledky.

Ocenenie Učiteľ Slovenska môžu dostať učitelia základných a stredných škôl, učitelia pracujúci aj na čiastočný úväzok, učitelia v online kurzoch.

 

Kandidáti na ocenenie Učiteľ Slovenska musia spĺňať tieto kritériá:

Podpora vzdelávacieho úspechu každého žiaka

Zmyslom tohto kritéria je preukázať pedagogickú prácu, ktorá vedie k zlepšovaniu žiakov ako jednotlivcov. Ide o podporu žiakov v naplňovaní ich potenciálu najrôznejšími cestami a spôsobmi (napr. či sú žiaci aj mimo školy aktívni v odbore, ktorý učiteľ vyučuje). Veľmi cenné je zameranie na to, ako učiteľ dokáže podporovať a zlepšovať spodných 30 % žiakov.

Vytváranie šíriteľných inovatívnych alebo osvedčených foriem výučby

Tu sledujeme, či sa učiteľ rozvíja a hľadá rôzne formy a metódy práce, ktoré je ochotný i ďalej šíriť. Dôležité je, aby tieto metódy a formy boli replikovateľné a šíriteľné a mohli byť využité inými učiteľmi.

Spolupráca s ďalšími vzdelávacími organizáciami vrátane zahraničia a aktívna účasť v mimoškolských aktivitách

Týmto kritériom sledujeme presah učiteľa nad rámec danej školy a jeho ďalšiu aktivitu, ktorá však s pedagogickou prácou stále súvisí. Tu je dôležité, ako sa učiteľ zapája do diania v danom mieste, prípadne i globálne (v zahraničí).

Zapojenie sa a vplyv v profesijnej komunite

Kritériom sledujeme aktívnu podporu učiteľskej profesie a prínos k jej prestíži. Dôležité je, že kandidát podporuje ostatných kolegov v rozvoji ich schopností a aktívne prispieva k tomu, aby i ostatní začali učiť.

Výsledky ankety budú známe na jeseň 2020, kedy sa uskutoční vzdelávacia konferencia a slávnostný galavečer k podujatiu Učiteľ Slovenska 2020. Kežmarskej zástupkyni držíme palce, no už postupom medzi 30 finalistov je úspechom a obrovským povzbudením do ďalšej práce.

 

Zdroj: ucitelslovenska.sk

Foto: archív jm